Može li Krist biti rješenje za ekonomske probleme neke zemlje? Ne zvuči li to pomalo utopistički i pretenciozno? Još u vrijeme socijalizma, tamo početkom 80-ih, učili su me o ‘stabilizaciji’, ‘štednji’ i ‘redukcijama’ struje, plina i plaća te su nam govorili da se moramo strpiti i da će doći bolja vremena. Onda je došao Domovinski rat, naši heroji krenuli su u obranu zemlje, mnogi smo pomagali na ovaj ili ona način u obrani zemlje, svi smo se nadali da će doći bolja vremena nakon rata. Rat je završio, velika radost, konačno mir! No nametnuta nam je nepravedna privatizacija, puno zdravih poduzeća je uništeno, uništen je i seljak i radnik. Političke opcije rađe pogoduju sebičnim interesima pojedinaca, nego građanima Hrvatske. Apsurndo je da se i dandanas uvoze, na primjer krumpir, jabuke, meso, mlijeko, a da se istovremeno uništava naš seljak. Kome je to u interesu? Hrvatskom narodu sigurno nije… Ili, ne platite li režije slijedi blokada računa pa čak i zapljena kuće ili stana te deložacija, s druge pak strane oni koji su ukrali milijune tim istim novcima financiraju najskuplje odvjetnike da dokažu svoju ‘nevinost’. Nadalje, radnica samohrana majka, ima 3000 kn plaću u nekom prehrambenom lancu, jedva preživljava, radi prekovremeno, nema kvalitetnog vremena za dijete, mora raditi čak i nedjeljom, a da joj to nije adekvatno plaćeno, nema slobodan dan koji zaslužuje. Istovremeno vlasnik tog lanca šepuri se sa svojom jahtom ili kupuje nove trgovačke lance, zadužuje i sebe i porezne obveznike, a sve to na račun radnika. S druge pak strane, konkurentski trgovački lanac (u Hrvatskoj), bez problema isplaćuje 7000 kn svojim radnicama i radnicima. Da ne govorim o jadnim plaćama učitelja, profesora, policije, vojske, ili o preniskim mirovinama… Za njih se nema, ali nije problem kad se iz javnih poduzeća izvlače milionski iznosi koji bi itekako mogli povećati niske plaće. Kako Krist može biti rješenje? Biblija nas potiče da budemo domoljubi, a ne domorazarači. Biblija jasno kaže da bi poslodavac trebao dati radniku što je pravično te da bi radnik trebao raditi za poslodavca kao za Krista. Na taj način bi i jedni i drugi profitirali. Mi smo zadivljeni ekonomijom nekih većinski protenstantskih zamalja koje žive te principe — Njemačka, Švedska, Norveška, Danska, Finska, Amerika, Kanada. Više o tome možemo pročitati u knjizi Maxa Webera Protestantska etika i duh kapitalizma, napisanu početkom 20. stoljeća, a objalvljenu 1905. godine. Bogobojazan čovjek: radnik, poljoprivrednik, poslodavac, svećenik, pastor, propovjednik, direktor, sudac, pravnik, učitelj, policajac, vojnik, liječnik radi na vlastitom boljitku, boljitku svoje obitelji, ali i društva uopće. Gdje si ti u toj priči? Živiš li ta svevremenska biblijska načela?
prop. Mladen Dominić
Pastor Kristove Crkve Varaždin